[ Úvod | Články | Databáze | Diskuse | Mapa.opevneni.cz | Ukradené ropíky]
Uživatel: Anonymní [ Přihlásit ]

Exponáty pro muzea a kluby

Diskusní fórum > Muzea lehkého opevnění > Exponáty pro muzea a kluby

Martin Rajnyš (9.5.2006 21:15)

Druhou objednávku na 62 000 měl vyřídit brněnský závod:55 000kusů z dosavadního,7 000kusů z náhradního materiálu.Podmínku výroby z domácího materiálu obsahovala i poslední objednávka pušek vydaná v červenci 1938(102 000kusů).Jednání o materiálu a provedení zbraní se protáhlo až do pomnichovských dnů.Ministerstvo nechtělo upustit od vysokých nároků a předpis o použití náhradního materiálu vydalo až v lednu 1938.jelikož zbrojovka dlužila MNO v roce 1938 přes 250 000kusů pušek pochybuji že se nějaké závratné množství pušek z náhradního materiálu k armádě vůbec dostalo.Pro Martina Nyče,jestli nejsou veškeré součásti označeny Z a klika závěru lvem nejedná se z největší pravděpodobností o předválečný závěr,pokud je černěný může se jednat i o poválečnou chvilkovou výrobu pušek vz.24.To co se sem dováží je z 90% složenina.Sehnat dnes origoš 24 není zas tak jednoduché.No nám to může být jedno nikdo z nás není sběratel zbraní aby koukal až na takové detaily.A sběratel kvalitních kousků je velmi vybíravý


Martin Rajnyš (9.5.2006 21:14)

Zlevnění výroby,náhradní materiál s přijatelnou odolností a změny v detailech se do výroby prosazovaly velmi pomalu a MNO využívalo i jiných cest,jak uspokojit rostoucí požadavky na výzbroj.V říjnu 1935 vydalo dvě větší objednávky,ve kterých se už nové podmínky projevily.První změna na montáž 50 000 pušek ze skladových součástek.Povolovala použití i nejstarších součástek německé výroby,koupených už roku 1922,nebo získaných demontáží starých německých pušek.V sériích této objednávky měl postupně růst až převládnout podíl součástek starší a novější československé výroby.Druhá objednávka(100 000 kusů) vyžadovala 65 000 kusů vyrobených postaru a 35 000 podle právě schválených zásad o zlevnění výroby.V srpnu 1936 následovaly další dvě objednávky.Sérii 40 000 kusů měl vyrobit nový závod Zbrojovky v Povážské Bystřici z normálního materiálu zvýšené pevnosti.


Vladek Vácha (9.5.2006 9:37)

Povrchovou úpravu sama Zbrojovka přiznává!jednalo se o neniklování ale černění a povrch nebyl tolik leštěn a broušen.Pažba z JL oproti OR.Povrchová úparva pušek vyrobených po roce 1935 může je jiná,protože se nejdřív pro výrobu použily skladové součástky všech druhu od těch co byly nakoupeny v německu a složeny znich vz.23 až po náhradní díly.Ještě jednou opakuji,rozhodnuto o výrobě "mobilizačních" pušek bylo na podzim oku 1935 a tam si MO obvjednalo tři velké série,z toho jen jednu se podařilo před Mnichovem uskutečnit a po té byly jako již nepotřebné vráceny zbrojovce pro export.


Nič Martin (9.5.2006 7:32)

Tak to je dobrý. Závěr té jedné pušky měl Z v kroušku CM na hlavici kliky a byl celý černěný. Výrobní číslo bylo Exxxx vyražené na hlavni a pažbě a vyjiskřené na klice. Takže i v tomto případě by se jednalo o čs. standart i když trochu netypický. :-)


Martin Rajnyš (8.5.2006 22:46)

Zlevněná varianta se týkala využití hlavňovinové oceli z místních zdrojů,stejné kvality a odolnosti jako dovozní a použití méně kvalitního dřeva na pažby.V roce 1938 dlužila zbrojovka MNO přes 250 000ks pušek z objednávky z roku 1935 a 1938 v kterých měla proběhnout tato úprava.Z těchto pušek mohla být za okupace i várka pro Rumunsko, do kterého se dodalo více pušek než si kdy objednala MNO,ale vše až za okupace.Povrchová úprava a značení je z velkým otazníkem,může být jakákoli.


Vladek Vácha (8.5.2006 22:15)

Puška vz.23 byla taky sestavena z "německých" součástek. Jinak změna povrchovky je u tzv.mobilizačních pušek.Ty byly takřka o 40%levnější než ty vyrobené do roku 35.Ještě potom se vyráběly i s se 100% součástkami ale jen do doby vypotřebpvání všech ze skadů,dokonce se použily i staré součástky,které zbrojovka koupila na počátku 20.let od mausera!!O nějaké návaznostri dílů se v tu chvíly hovořit nedalo,proto taky byly ty pušky levné!V.V.


Martin Rajnyš (8.5.2006 22:03)

Ještě taková drobnost,VEŠKERÉ závěry vyrobené ve zbrojovce před válkou byly pouze niklované i ty vývozní,s rovnou či ohnutou klikou.Černit(brinýrovat) se začali až za němců.Výjimku tvoří jen puška vz.23


Martin Rajnyš (8.5.2006 21:37)

že se dnes vyskytují pušky s černými závěry,je pouze složeninou více pušek.ČS.puška +závěr na vývoz.Ovšem jestli tohle vzniklo za mobilizace nebo až dlouho po válce kdy byli tyto pušky uvolněny ze skladů např.Německa se už nikdo nedoví.Každopádně jsou nově očíslovány závěry v lepším případě vyjiskřením čísla, v horším, odbroušením části kliky a novým vyražením.Před válkou armáda dbala na to aby se dala zaměnit jakákoli součást pušky např.pouzdro závěru a hlaveň.Proto musel být závit vysoustružen vždy na stejném místě.Toto je specialita naší zbrojovky,kterou po ní požadovala armáda.Německý mauser se takto poskládat nedá.Proto jsou veškeré součásti značeny.Aby nedošlo k záměně s vývozem,nebo staršími součástkami z Německa.Povrchová úprava závěrů je niklování,pokud se za mobilizace narychlo poskládala puška z jiných součástek,vyloučit se to nedá.Ovšem není to ČESKOSLOVENSKÝ STANDART pokud na něm není někde lev nebo Z v kroužku.Jako klub vlastníme několik pušek převzatých Čs.armádou ,ale pokaždé niklovaným.Se lvem na puzdře závěru, s rokem 1938,bez přejímací armádní značky atd,ovšem s čtyřmístným výrobním číslem.Dříve nebyli závěry číslovány pouze značeny lvem,číslování to je až dnešní výstřelek.Použití levnějšího materiálu nepřipadá v úvahu,určitě ne pro Československo.


Vladek Vácha (8.5.2006 13:00)

"To že originální závěry byly světlý a ne černěný vím." ...neřiďte se tím.V letech 35-38 se vyráběli pušky v tzv.mobilizačním provedení! levnější materiály,jiná povrchová úprava atd.....sestavení části pušek ze skladových součástek!


Honza Vavruška (28.4.2006 15:48)

Bohužel v současné době nemám možnost tu pušku znovu vidět a značky na klice už si přesně nepamatuji. :-( Napadlo mě zmínit ještě jednu pušku, ze stejného obchodu, která má vyraženého lva, ale již postrádá přejímací značku armády. To by tedy mohl být příklad, toho, co tu uváděl Vladek, tedy že se jedná o kousek původně vyrobený pro armádu, ale dodaný na export...


Martin Urbánek (27.4.2006 16:32)

Zásobníky ...


Vladek Vácha (27.4.2006 13:08)

nebo takhle MNO vyměnilo pušky vz.98 ,M95 ....a dostalo za ně vz.24 atd....třeba jen 222000 pušek vz.24 z čs.výzbroje se po Mnichovu dostalo na export.......a to je velké množství!


Vladek Vácha (27.4.2006 13:01)

Řeknu příklad z praxe...třeba naše armáda měla ZB26 a protože ZB potřebovala zbraně na export,tak si vypůjčila ZB26 od armády.ta dala ty nejstarší co měla a zborjovka je pak exportovala třeba do Číny.A za výměnu dostalo MNO nové ZB26..takže taková výměna staré za nové.Tohle se provádělo i u pušek a i u kulometů vz.35,které takto skončily v Číně a MNO za ně dostala pak již nové vz.37 atd.......


Nič Martin (27.4.2006 12:38)

To že originální závěry byly světlý a ne černěný vím.
Ostatně celý brynýr na těch zbraních je celý nějaký podezřele dobře "zachovaný". Přijde mi jak nový. Ostatně ten závěr má kliku s CM ale páčku pojistky se Z v kroužku. Prostě složenina.
Vladku stačí jen pomaleji a pečlivěji psát a pak si to, ještě před odesláním, po sobě přečíst. :-)
Pokud jsi četl pozorně moje příspěvky tak si zjistil, že na čísla moc nedám.
".....MNO vracelo již zavedené pušky za nové anebo jima nahrazovala chybějící zbraně ,které ZB neměla na export...." Jak to mám chápat. !? Som z toho volaký zmetěný.


Nič Martin (27.4.2006 12:16)

V pohodě. Vše se probralo a nakonec i vyjasnilo. :-)
Předpokládám, že na té pušce kterou popisuješ jsou i české popisky. Tady si myslím, že jen došlo k záměně dodávky či zabavení pušky pro armádu. Je to ale jen má doměnka. Jsem spíše terénní typ a tak to nemám podložené archivními údaji. Není tu někdo s nějakými údaji z archivů?
Honzo můžeš zjistit jestli u té pušky co jsi psal je na hlavici kliky závěru vyraženo CM? To by totiž měla být značka pro Rumunsko. Jenže u těch exemplářů co jsem viděl je toto vyraženo jen na klice. Nikde jinde. Na ostatním jsou české popisky. To by pak znamenalo, že došlo ke složení pušky z dodávky pro českou a rumunskou armádu tj. české tělo a pažba a rumunský závěr resp. že všechny díly v ZB zabavila československá armáda. U pušek r.v. 1937 by to nemělo být. Tohle je totiž jedna z věcí která mě ještě poněkud mate.


Vladek Vácha (27.4.2006 12:16)

Oproti tomu co jsem zplodil já tak jeden kruško/kroužku je nic:o)chybí mě tu editace příspěvků:o(


Martin Rajnyš (27.4.2006 12:05)

Za kroužek se omlouvám,nikdo není neomylný


Vladek Vácha (27.4.2006 12:02)

Pánové je nutné si uvědomit jednou podstatnou věc!Že MNO vracelo již zavedené pušky za nové anebo jima nahrřazovala chybějící zbraně ,která ZB která neměla na export.Takže na čísla zapomeňte.I to značení bude zmatené.I když se dá předpokládat,že přejímací značky na zbrani byly před jejích exportem odstarbněnymale nápisy zůstaly české!nebo jsme viděl i exportní pušky s čs.přejímacími znaky.Kdy zas objednávku MNO dorovnala ZB puškami,které byly připraveny k exportu z jiné objednávky atd.....


Martin Rajnyš (27.4.2006 11:59)

Závěry čs.pušek byly niklované a né černěné,tudíš by na nich současné vyjiskřené číslo nemělo být moc zřetelné,klika značena lvem na kuličce,ostatní části Z v krušku.


Honza Vavruška (27.4.2006 10:27)

Ono to s těmi čísly (5 a více = export) asi nebude tak jednoznačné. Já osobně se v této problematice příliš neorientuju a informace, které jsem zde napsal, pocházejí od osoby, která má o tomto lepší přehled. A tak se omlouvám za tu svojí "jistotu" :-)
K těm číslům: jeden známý má tu pušku z BVS s 5 místným číslem, bez lva ale s rokem 1937 (tedy ten typ, o kterém je zde řeč) ale má přejímací značku čs. armády! To by tedy, Martine, potvrzovalo tu tvojí teorii o domácím odběrateli...
A ještě pro M.U.: Značky zkušebny jsou sice pěkně schované pod hlavní u vytěráku, nicméně dobový vzhled dost narušuje číslo, vypálené na klice závěru.. :-(


Nič Martin (27.4.2006 9:16)

Martine, díky za vložení fotky popisku exportního kulometu. Stejná filozofie značení platí pro všechny exportní zbraně ze ZB. Pochybuji že by dělali nejaké vyjímky. Teď snad tedy Honza Vavruška pochopí odkud beru tu jistotu, že pušky vz.24, které jsem měl možnost v BVS vidět, nejsou na export, ale že jsou určeny pro odběratele v československé republice. Otázka ale je kdo byl tím odběratelem. Armáda to evidentně nebyla neb chybí přejímací značky. Policie? Četnictvo? Já osobně se kloním k té policii, ale jistý si nejsem.
Ohledně výrobních čísel. Pokud by jsme trvali na tom, že 5-ti a vícemístné výrobní číslo jsou jen exportní zbraně pak by musela být puška vz.24 co má kolega exportní neb má číslo 23???S3 (snad si ho dobře pamatuji, místo otazníků čísla která si ale nepamatuji). Jenže není. Má lva, popisky v češtině a armádní přejímací značky.


Martin Urbánek (26.4.2006 16:49)

Navštívil jsem pana Pelikána v Rosicích, je ochotný ukázat vše co má na skladě a v klidu podiskutovat, případně poradit. Nabízené zbraně jsou v perfektním stavu s kompletním příslušenstvím. Tormentační značky pušek 24 jsou decentně vyraženy, aby nerušily originální vzhled zbraně. Všechny jsou převálečné výroby. Info na webu ppd.rosice.net jsou aktuální a pravdivé. Na požádání kteroukoliv zbraň znehodnotí. Tento proces trvá zhruba 2 až 3 měsíce.


Nič Martin (28.2.2006 13:39)

Vede mě k tomu to, že všechny nápisy jsou latinkou. Kdyby to bylo na export do Rumunska tak by nápisy byly v azbuce jako je tomu třeba u exportních TK vz.37 pro Rumunsko či pro Peru nebo Chile kde jsou nápisy ve španělštině. Jenže tady jsou všechny v ČEŠTINĚ. A hlavně by na té zbrani byl znak té země do které export směřuje. Tam ale žádný není.


Honza Vavruška (28.2.2006 12:25)

Stejné pušky mají momentálně v BVS. Zajímalo by mě odkud máš jistotu, že nejsou na export... Se vší pravděpodobností jsou to pušky, vyrobené pro Rumunsko. Expotrní mají 5ti a více místné výrobní číslo. A kousky, které jsem v BVS viděl ho mají téměř všechny. Našla se i jedna výjimka, která byla pro export, měla letopočet 1937 a měla čs. přejímačku, tzn, že byla zabavena pro čs armádu pravděpodobně v období mobilisace.


Nič Martin (28.2.2006 0:23)

Jo ta vz.37 je kopie kromě hlavně.
Když už jsme ale u těch zbraní. Jak byly značeny pušky vz.24? Jenom obligátním lvem nad nábojovou komorou? Nedávno jsem totiž viděl i vz.24, který měl nad komorou vyraženo na několika exemplářích 1937 a na jiných kouscích 1938. Velký lev tam naprosto chyběl. Chyběly ale také přejímačky E lvíček 3? A přitom jsou to i relativně nízké série E, S a evidentně nejsou ani na export. Nevíte o tom někdo něco?


Radek Cincibus (24.2.2006 20:03)

http://www.aukro.cz/show_item.php?item=87956532


Vladek Vácha (24.2.2006 19:55)

Ceny stejné jako v BVS!Stejné fotky jsou i na webu bvs a werbu této firmy,mám takový pocit,že to je to samé.Kdo ví,ale příjde mě divný,že by dva nezávislé obchody používaly stejná fota.Takže odnož bvs???


Martin Urbánek (24.2.2006 19:35)

Pana Pelikána znám 2 roky, naposledy jsem si u něj koupil zbraň v prosinci. Jeví se mi jako solidní obchodník. Hitorické "exponáty" má pěkné.

http://ppd.rosice.net/

Obdobný obchod je v Pavlicích u Znojma.

http://saatrading.cz/bazar.php


Honza Vavruška (24.2.2006 19:05)

Zajímavé! Alespoň www odkaz by nebyl?? :-)


Martin Ráboň (24.2.2006 18:24)

Kolegové! Firma Pelikán v Rosicích u Brna dovezla z Ukrajiny velkou zásilku historických zbraní. Krom německých je v zásilce například i dost čs. pušek vz. 24, kulometů vz. 26, vz. 30 atd. Slyšel jsem, že řada z nich jsou naprosté "funglovky" ve špičkovém stavu. Dalšími informacemi nemohu sloužit, neb je nemám. Zdraví Martin R.


ropiky.net ©1999-2018