[ Úvod | Články | Databáze | Diskuse | Mapa.opevneni.cz | Ukradené ropíky]
Uživatel: Anonymní [ Přihlásit ]

Pomníček u řopíku L3/8

Diskusní fórum > Obecná diskuse > Pomníček u řopíku L3/8

Nič Martin (15.1.2011 21:42)

A není to jméno jen B.Polak. To i je takové celé divné. Všechna písmenka vcelku seřazená a stejně velká se stejnými rozestupy. A najednou takové zpastejřené i které je jinak velké a je jakoby vmáčknuté mezi L a A. No prostě mi přijde jako by tam to i tak nějak vůbec nepatřilo.


Luboš Melichar (15.1.2011 13:12)

Jardo, to já vím, že těch 10 let mu nedali oficiálně za to že velel útoku, i když nevím, jak určili, že zrovna jeho kulka zabila Mockra. Takže vlasně stejně ve skutečnosti těch deset let dostal za to, že tomu útoku velel. To je prostě ta nordická logika.


Vladimír Slezák (14.1.2011 18:59)

Kolega Pavel Šlegr také pátral ve věci pomníčku.Přikládám jeho vyjádření:
A nyní k pomníčku - v roce 2001 jsem se dotázal na Okresním vlastivědném muzeu v České Lípě s negativním výsledkem . Poté jsem se obrátil na Vojenský historický archiv v Trnavě - bylo mi odpovězeno , že v jejich archivu se kmenové doklady na jméno B.POLIAK nenacházejí .Následně jsem se obrátil na Státní okresní archiv v České Lípě - bylo mi odpovězeno toto : Prohlédli jsme písemnosti z fondů Archiv obce Heřmanice , Mařenice , Krompach a Jablonné v Podještědí .V žádném z fondů jsme nenašli údaje ,které by mohly s pomníčkem souviset . Z obecních kronik se dochovala
k roku 1938 jen kronika obce Mařenice - její zápisy se k uvedenému období věnují pouze obecnému popisu politické situace.


Jaroslav Beneš (14.1.2011 17:30)

Rejchrt dostal 10 let ne za to, že velel útoku na celnici, ale za to, že mu přišlili zastřelní Mockra. I když údajně tam Němců bylo mrtvých více. Stejně tak u Tobiášovy borovice možná nějakej Skopec zařval. Docela by mne zajímalo, zda jsou zprávy o těchto incidentech i z německé strany někde v německých archivech.
Kdysi dávno jsem si koupil knihu německy psanou od odsunutého československého Němce o historii Horní Světlé. Zajímavé je, jak on v té knize popisuje celý incident boje o celnici. Stačilo mu na to jedno souvětí. Napsal, že český celník střelil bezdůvodně německého celníka do břicha, a on na to zemřel...


Luboš Melichar (11.1.2011 23:33)

S těma mrtvými máš pravdu, ale co chybělo Bernardovi nebo Farkačovi aby to skóre převrátili na opačnou stranu (a to jsem napsal jen ty známější jména), nebo co chybělo Plškovi, když ho lynčovali aby skóre vyrovnal


Luboš Melichar (11.1.2011 23:16)

No to je právě to, Rejchtr dostal u německýho soudu 10 let za to, že velel akci na opětovné dobytí úřadu v Horní Světlé, tedy za to, že splnil rozkaz (na to se přece vymlouvali v Norimberku), Kotrlík, za to, "že dal nevědomky "rozkaz" zastřelit dva mladé sudetské Němce" jen 3 roky. To je přece divný nepoměr. Už vidím lidi z úřadu dr. Gobbelse jak rozmáznou spíš ten případ z Nové Huti a podle toho se bude soudit. Navíc Rejchrt byl odsouzen už v roce 1940 až v Lipsku, Kotrlík v době, kdy tady už byl Heydrich a soud byl v České Lípě tedy přímo v Sudetech a blízko místa kde se to stalo. To vše se mi jeví jako mínus pro Kotrlíka a ono to bylo naopak


Jaroslav Beneš (11.1.2011 20:41)

Za incident na celnici v Horní Světlé a jako trest za zabití místního nácka a starosty Mockra taky dostal čet. asp. Jan Rejchrt "jen" 10 let.
No, když to tak vezmete, v Lužických horách byli v roce 38 zastřeleni minimálně 3 Němci a jeden německý kluk: ti dva z Nové Huti, Mocker na Horní Světlé a Reibisch na Juliovce. Z Čechů byli zavražděni dva financi v Dolním Podluží (smrt voj. Zárybnického v Hrádku nad Nisou již do L. hor počítat nejde).


Luboš Melichar (11.1.2011 18:43)

Ivo máš pravdu, nic v té vzpomínce o zbraních není. Ale stejně si myslím, že tam něco být muselo. Když se podíváš na rozsudky, tak jsou na období protektorátu (a vůbec vzhledem k tomu, že už tady krvavě úřadoval Heydrich) docela mírné. Jeden propuštěný, jeden jen 3 roky a dva, kterým byla dokázaná vina tak doživotí. Já bych čekal tak 3 rozsudky smrti a jeden doživotí


Ivo Vondrovský (11.1.2011 18:02)

K incidentu na Stožci musím upřesnit, že asi nejpodrobnější, když přesto stručné, je vylíčení tohoto incidentu ve vzpomínkách pplk. (původně škpt.) Kotrlíka z roku 1976, v nichž píše: “Půlrota SOS v záloze zadržela na silnici před Novou Hutí dva mladé ordnery, kteří jeli na motorce, posmívali se jim, pokřikovali jakési jízlivosti a zvedali ruce k naci pozdravu... Tohle byla drzá, vyzývavá provokace...“ Toto píše přímý účastník, který měl zásadní podíl na tom, že ti dva byli po krátkém uvěznění někde v chlívku vyvedeni ven a zastřeleni. Kotrlík by jistě na svoji obhajobu neopomněl zdůraznit přítomnost zbraní u zadržených. Nešlo tedy o zásah proti ozbrojeným povstalcům, ale o zastřelení dvou rozjívených spratků.


Jiří Hrabák (11.1.2011 8:40)

Další vytesané nápisy jsou v Jižních čechách. Úsek 185 Číměř. Objekty č. 237 a č. 242. Též ke shlédnutí na kartě objektů.


Jiří Kaštil - začátečník (10.1.2011 21:40)

Pokud se v českém pohraničí hojně vyskytuje slovenská symbolika, jak říkáte..předpokládám tedy, že slovenské hvozdy a luhy jsou plné vytesaných lvíčků. A jestli ne...tak bychom tam mohli nějaké "z roku 1938" nenápadně vytesat.


Jan Voral (10.1.2011 19:52)

Omlouvám se za zmatek vnesený do diskuse špatným odečtením spodních číslic. Mám halt už taky voči z Kašparovy krávy, jsem velkej kluk, asi rostu... Ale rozprava tak jak se rozběhla se mi líbí. Co Slovenská krajina a její pohraniční luhy a hvozdy? Jsou známy nějaké podobné památky, nápisy na objektech ? Nebo je to výsada českého pohraničí?


Luboš Melichar (10.1.2011 19:34)

Je vidět, že naši vojáci měli dost dobrou mušku (nemyslím zrovna tu Juliovku, to byla nešťastná náhoda a chlapec byl navíc synem antifašisty). Spíš myslím Horní Světlou nebo zastřelení dvou sudeťáků na Nový Huti. Záměrně neříkám vražda, protože takhle měli jednat se všema henleinovcema, který chytili se zbraní v ruce, vždyť bylo stanné právo.


Jaroslav Beneš (10.1.2011 19:21)

ano, myslel jsem osmiletého Harryho Reibische, kterého 17. září zastřelili SOSáci na Juliovce, což je pár kilometrů od toho "slovenského" pomníku. Zatřelili tedy nešťasnou náhodou, ale zastřelili.

Já jen, že to byl taky indetský sucident. Vůbec, v Lužických horách zařvalo v září ´38 víc Němců, než Čechoslováků.


Luboš Melichar (10.1.2011 19:16)

No s tím seznamem skalních rytin z roku 1938 to vůbec není špatný nápad, mě napadá např. O1/4 (je to taky na kartě objektu)


Luboš Melichar (10.1.2011 19:08)

No Jardo, jestli myslíš Harryho Reibische, tak nevím jestli je na místě označení sudetský chlapec, u mě tohle označení sudeťák znamená henleinovec a to asi Harry nebo jeho otec komunista nebyli, i když to byli Němci "ze Sudet"


Jaroslav Beneš (10.1.2011 19:04)

Ani to nemusel býti nacionalista. Rytin a nápisů na skalách z doby mimořádných opatření a mobilisace jest dost, nejen v Lužických horách. Prakticky všude tam, kde byli vojáci/SOSáci a skály. Možná by stálo za to udělat přehled takových rytin skalních, kdo které zná. Možná by to nebylo nezajímavé.


Zdeněk Kopič (10.1.2011 19:03)

"Kousek" od našeho řopíku tj.IIsbor G/1 Petříkovice je u obj C130 podobně vytesaný znak se slovenským křížem.Foto je na kartě obj.Mrkněte na to :-)


Luboš Melichar (10.1.2011 19:01)

No a ten křížek před tím rokem 1938 vypadá, jako by ho tesal někdo jiný, možná, že to jen někdo dodatečně upravil, protože ho napadlo, že to je na paměť někoho, kdo tu v roce 1938 zahynul


Luboš Melichar (10.1.2011 18:52)

Přikláním se k tomu, co napsal dole Jarda. Podle mě se jen nudil na stráži u řopíku a tak si tesal. No a protože to byl Slovák (a možná trochu nacionalista) tak vytesal slovenský kříž. Opravdu je tam jen rok 1938 letopočet 1958 se nikde na pomníku nevyskytuje. Při vzniku SP XXIII byli k tomuto praporu odveleni i vojáci od horského pěšího pluku 2, tak by to vysvětlovalo i to H.P.P.2. Navíc v Lužických horách to není ojedinělý nápis, další je na úseku M1 (skalka na Zámeckém vrchu), ale ten je víc vlastenecký.


Vladimír Slezák (10.1.2011 18:46)

Tady je to lépe vidět.


Jaroslav Beneš (10.1.2011 18:03)

zde jest fotografie pomníku ve velkém rozlišení, aby nebylo pochyb, co jest tam za vročení
http://mbbb.sweb.cz/pomnik_B_poliak.jpg

Na té fotce je tam vidět i ten křížek před rokem 1938. Je tedy možné, že to sekal někdo na památku B. Poliaka. Žádný indetský sucident se zde však neodehrál. Násilnou smrtí z rukou zavlých sudeťáků nezemřel. Nedaleko odsud zemřel naopak malý sudetský chlapec, který byl jest zastřelen SOSákem.


Jiří Kaštil - začátečník (10.1.2011 17:58)

...nemyslím si, že to pan Poliak tesal. Ten tam spíš umřel...zahynul, byl zavražděn...padl.. protože tam je pod jeho jménem vytesáno +1938. Ne?


Jiří Kaštil - začátečník (10.1.2011 17:54)

.... nedejbože tak indetský sucident...


Jaroslav Beneš (10.1.2011 17:53)

jaký sudetský incident by to měl být? Možná ale, ža tam přistáli UFOni...
Podle mne voják slovenské národnosti B. Poliak neměl co dělat a tak si tesal. HPP2 může buď znamenat hraničářský pěší pluk 2 (tedy pěší pluk 2, který zde obsazoval hranice), nebo horský pěší pluk 2. Jest možné, že sem byli odkomandováni vojáci ze Slovenska od tohoto pluku - viz vzpomínky pana Knoblocha v naší knize o Lužických horách, i když on byl na krytu trochu více západně.
Pamětníky bude kdokoli v tomto prostoru těžko hledat. Ptal jsem se na tento pomník před lety několika badatelů o Lužických horách, i p. Steina, který se speciálně zajímá o pomníčky zde, a nikdo ničeho neví.


Tomáš Krejča (10.1.2011 17:28)

nicméně konkrétně půjde možná o nějaký sudetský incident...


Tomáš Krejča (10.1.2011 17:25)

ahoj.díky za vaše příspěvky.ale ať se dívám jak se dívám mám pocit že na fotce nevidím na tom pomníku vytesáno 1958 ale ..38. To asi může potvrdit Laďa S. To s druhým horským pěšíkm plukem mne taky napadlo ale nejsem v rámci ,,naší" věci zabrán do takové hloubky abych si to mohl nějak ,,fakticky" podložit. snad jen tou domněnkou.


Honza Horáček (10.1.2011 16:12)

V roce 1958 nebyla tato oblast v hraničním pásmu, tedy v oblasti se zvláštním režimem vstupu, kam měli přístup jenom vojáci a vybraní zaměstnanci Státních lesů, kteří měli zvláštní povolení. Hraniční pásmo začínalo asi až 1 km severně od tohoto místa.
Nepodařilo se mi od nikoho z místních obyvatel (Krompach, Heřmanice, Juliovka) získat žadnou konkrétní informaci. Pamětníci prostě nejsou :-(.


Zdeněk Hanáček (10.1.2011 11:40)

>T. K.
V tehdejší zkratkové terminologii by to mohl být horský pěší pluk 2. Ten ale sídlil v Ružomberoku. Snad proto ten slovenský kříž.
Jedině mne napadá, že mohl být v té době odvelen (právě od tohoto pluku) do severních Čech.


Jan Voral (9.1.2011 23:35)

Příběh který je za tím by mohl mít docela sílu. Je ten kámen místní nebo dovezený? Myslím, že v roce 58 narazit v lese na chlapa jak tesá do kamene slovenský dvojríž... poblíž hranice... to by snad mělo tehdy zajímat SNB, ne li rovnou StB. Takže tu máme záhadu pro Toma Wizarda. Nebo jak se ten záhadolog ČT zove.


Tomáš Krejča (9.1.2011 20:15)

opravdu zajímavý pomníček,který dává nezepomenout na ještě zajímavější příběh.opravdu v té lokalitě neexistuje žádný pamětník?asi je to moje blbá otázka ale co znamená zkratka H.P.P. 2


Jaroslav Beneš (8.1.2011 1:27)

před lety jsem po tom pátral, ale nikde nic a nikdo nic neví. Dá se tedy usuzovat jen z teho textu na tom kameni.


Vladimír Slezák (6.1.2011 16:31)

U objektu L3/8/A-140-N šikmý vpravo je pomníček na přiložené fotografii.Věděl by o něm někdo něco bližšího?


ropiky.net ©1999-2018